Účinnosť rázovej vlny a cvičenia pri liečbe plantárnej fasciopatie

Heide a kol., 2024 skúmali účinnosť radiálnej extrakorporálnej rázovej vlny (rESWT), placebo-rESWT a štandardizovaného cvičebného programu v kombinácii s edukáciou a ortopedickými vložkami v porovnaní s iba edukáciou a ortopedickými vložkami pri liečbe plant. Plantárna fasciopatia je degeneratívne ochorenie charakterizované bolesťou na spodnej časti päty, ktoré môže komplikovať cvičenie alebo bežnú chôdzu.

Cieľ štúdie

Cieľom štúdie bolo zistiť, či rESWT, placebo-rESWT alebo štandardizovaný cvičebný program v kombinácii s edukáciou a vložkami sú účinnejšie ako len edukácia a vložky pri zmierňovaní bolesti v oblasti päty u pacientov s plantárnou fasciopatiou.

Metodológia

Do štúdie bolo zahrnutých 200 probandov s plantárnou fasciopatiou, ktorí boli náhodne rozdelení do štyroch skupín: rESWT (n=50), placebo-rESWT (n=50), cvičenie (n=50) a edukácia a vložky (n= 50). Všetci pacienti na začiatku dostali rovnakú edukáciu a ortopedické vložky. Pacienti v skupinách rESWT a placebo-rESWT podstúpili tri liečebné procedúry, zatiaľ čo cvičebný program zahŕňal dve cvičenia vykonávané trikrát týždenne počas 12 týždňov, vrátane ôsmich sedení s fyzioterapeutom. Cvičebný program obsahoval 2 cviky (výpony na 1 nohe s podložením prsta a drepy na 1 nohe. Postupne sa zvyšovala záťaž).

Záver

Štúdia zistila, že u pacientov s plantárnou fasciopatiou neprináša rESWT, placebo-rESWT ani štandardizovaný cvičebný program v kombinácii s edukáciou a ortopedickými vložkami žiadny prídavný prospech oproti samotnej edukácii a ortopedickým vložkám pri zmierňovaní bolesti v oblasti päty. Výsledky naznačujú, že pridanie rESWT, placebo-rESWT alebo cvičenie k spomínanej štandardnej starostlivosti neprináša ďalšie zníženie bolesti v oblasti päty u pacientov s plantárnou fasciopatiou. Tento výskum však neobsahoval skupinu, ktorá nepodstúpila žiadnu liečbu. Preto nemáme toto porovnanie, ktoré by nám mohlo navyše porovnať účinnosť edukácie a vložiek oproti prirodzenému priebehu plantárnej fasciopatie. Na priloženom grafe tak možno môžeme sledovať prirodzený priebeh daného ochorenia (natural history).

V štúdii ďalej môžeme pozorovať porovnateľné zlepšenie tak v skupine s rázovou vlnou, ako aj v skupine s placebo rázovou vlnou. Silné placebo účinky tejto terapie odhalil už skorší systematický prehľad, čo autori uvádza aj v diskusii tohto výskumu. Pri cvičebnom programe zase autori spomínajú, že len málo pacientov dosiahlo požadovaných 6 RM v 9. až 12. týždni cvičebného programu. To môže tiež zrkadliť všeobecný problém s prípravou individualizovaného programu na mieru bez vybavenia, ktoré nie je často v ordináciách, alebo domácom prostredí k dispozícii na dosiahnutie požadovanej záťaže (domienka).

HEIDE, Marte, et al. Je radiálny extracorporeal šok vlny terapie (rESWT), šampión-rESWT alebo štandardizovaný cvičenie programme v kombinácii s advice plus customised foot orthoses viac efektívne than advice plus customised foot orthoses jeden v posudku plantar fasc A double-blind, randomised, sham-controlled trial.British Journal of Sports Medicine, 2024.