Bolesť krčnej chrbtice: fyzioterapia vs analgetiká

Bolesti v oblasti krčnej chrbtice: Návšteva fyzioterapeuta alebo analgetiká?

Bolesti krčnej chrbtice patria medzi najčastejšie muskuloskeletálne problémy, ktoré postihujú mnoho ľudí. Niektoré zdroje ich uvádzajú na prvom, iné na druhom mieste hneď za bolesťami dolnej časti chrbta.

Akútna bolesť krčnej chrbtice: trvanie a liečba Epizódy akútnej bolesti krčnej chrbtice (Kp) môžu trvať až dva mesiace, pričom až u 50 % pacientov môžu pretrvávať symptómy alebo dôjsť k recidíve. Bežnou metódou liečby sú analgetiká a nesteroidné protizápalové lieky (NSAID). Súčasné odporúčania však poskytujú len slabé odporúčania pre ich využitie, vrátane liekov na neuropatickú bolesť, ako je paracetamol a tramadol (krátkodobo). Niektoré štúdie tiež nepreukázali významné krátkodobé účinky týchto liekov oproti placebu, a treba spomenúť aj možné vedľajšie účinky spojené s touto liečbou.

Manuálna terapia: alternatíva bez liekov Manuálna terapia zahŕňa mobilizáciu a manipuláciu kĺbov a masáže mäkkých tkanív, čo môže viesť k zmierneniu bolesti, zlepšeniu funkcie a celkovej pohody. Mechanizmy účinku týchto techník sú rôznorodé a zahŕňajú neurofyziologické účinky. Manuálna terapia tak predstavuje ďalšiu možnosť liečby muskuloskeletálnych bolestí bez použitia liekov.

Porovnanie manuálnej terapie a analgetík Systematický prehľad od Makina a kol. (2024) sa zameral na porovnanie týchto dvoch prístupov liečby. Autori zahrnuli deväť štúdií s takmer 800 účastníkmi. Závery naznačujú, že manuálna terapia je v krátkodobom horizonte pravdepodobne účinnejšia ako medikácia. Pacienti, ktorí podstúpili manuálnu liečbu, vykazovali lepšiu adherenciu a nižší výskyt nežiaducich účinkov, pričom neboli hlásené žiadne závažné vedľajšie účinky. Autori tiež odkázali na predchádzajúci Cochrane prehľad, ktorý mal podobné závery, hoci vychádzal len z jednej štúdie.

Obmedzenia výskumu a ďalšie faktory Výskum má svoje obmedzenia, najmä kvôli limitáciám jednotlivých zahrnutých štúdií. Niektoré štúdie kombinovali manuálnu terapiu s rôznymi formami cvičenia s terapeutom alebo domácimi cvičebnými programami, čo mohlo ovplyvniť výsledky. Je teda dôležité brať do úvahy aj tieto faktory pri interpretácii výsledkov.

Záver: odporúčania pre pacientov Fyzioterapia, ktorá zahŕňa manuálnu terapiu a cvičenie, môže byť efektívnou voľbou pre prvú intervenciu u pacientov s akútnou bolesťou krčnej chrbtice. Je dôležité postupovať individuálne a zvážiť rôzne možnosti liečby. Samotné užívanie analgetík nemusí byť najúčinnejšou možnosťou. Na základe skúseností a záverov tejto štúdie odporúčame vyhľadať pomoc fyzioterapeuta, ktorý vykoná potrebné vyšetrenia, všetko vysvetlí a v prípade potreby odporučí ďalšieho odborníka, alebo spolu s pacientom vytvorí rehabilitačný plán a pomôže mu zvládnuť tieto problémy.

MAKIN, Joshua, et al. Effectiveness and safety of manual therapy when compared with oral pain medications in patients with neck pain: a systematic review and meta-analysis. BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation, 2024, 16.1: 86.