Bolesť päty u spondylartritídy: Výsledky rozsiahlej štúdie odhaľujú jej prevalenciu a liečebné výzvy

Bolesť päty je kľúčovým klinickým rysom entezitídy, čo je charakteristický znak spondylartritídy (SpA). Epidemiologické údaje naznačujú, že prevalencia bolesti päty u pacientov s SpA sa pohybuje medzi 8 a 75 %, ale tieto výsledky často vychádzajú z malých kohút a nie sú jasne oddelené od periférnej entezitídy. Bolesť päty sa v niektorých prípadoch môže objaviť ako jediný príznak SpA, čo môže viesť k diagnostickým chybám. Cieľom tejto štúdie bolo posúdiť prevalenciu bolesti päty medzi pacientmi s SpA, analyzovať jej charakteristiky a identifikovať klinické faktory spojené s touto bolesťou.

Najdôležitejšie informácie:

Štúdia od Koumakis a kol., 2012 zahŕňala 275 pacientov s priemerným vekom 44,6 rokov a priemernou dĺžkou trvania ochorenia 16,7 rokov. Bolesť päty bola zaznamenaná u 47,1 % pacientov au 15,7 % z nich bola prvým príznakom SpA. Bolesť päty bola častá ako u axiálnej (44,3 %), tak u periférnej formy SpA (48,2 %), pričom častejšie bola lokalizovaná na dolnej časti päty (69,3 %). Bolesť bola často bilaterálna (41,9 %) a vyskytovala sa hlavne ráno pri zaťažení (83,6 %). Bolesť bola intenzívna, častá a často rezistentná voči nesteroidným antireumatikom (NSAIDs), zatiaľ čo blokátory TNF boli účinné v 76,6 % prípadov.

Záver:

Táto štúdia potvrdzuje, že bolesť päty je častým príznakom axiálnej aj periférnej formy SpA. Objavuje sa čoskoro v priebehu ochorenia, často sa opakuje a je rezistentný na liečbu NSAIDs. Výsledky poskytujú dôležité klinické poznatky, ktoré môžu pomôcť pri včasnej diagnostike a účinnej liečbe tohto symptómu. Pretože sa ako fyzioterapeuti často môžeme stretnúť s pacientmi, ktorí k nám môžu prichádzať práve s "obyčajnou" bolesťou v oblasti pat, alebo achilloviek, tak je dobré mať na pamäti aj túto možnosť ochorenia a prípadne klienta odoslať na vyšetrenie k lekárovi.

KOUMAKIS, Eugénia, et al. Heel bolesť v spondyloarthritis: výsledky cross-sectional štúdie 275 pacientov.Clin Exp Rheumatol, 2012, 30.4: 487-91.