Terapeutický ultrazvuk: Efektivita a obmedzenie v liečbe chronických bolestí chrbta

Hoci sa terapeutický ultrazvuk (TU) často používa pri dlhodobých bolestiach chrbta, medzinárodné odporúčania ho na tento účel obvykle neodporúčajú.

Bolesť spodnej časti chrbta je považovaná za najbežnejšiu muskuloskeletálnu bolesť. Pokiaľ trvanie bolesti presiahne tri mesiace, označujeme ju ako chronickú. Chronická bolesť spodnej časti chrbta môže viesť k disabilite, ktorá môže spôsobiť absenciu v práci a vyhľadávanie lekárskej pomoci.

Terapia pomocou ultrazvuku využíva zvukové vlny na liečenie zdravotných ťažkostí. Vo fyzioterapeutickej praxi terapeut používa ručné ultrazvukové zariadenie, ktorým jazdí po koži v oblasti spodnej časti chrbta. Zariadenie produkuje vibrácie, ktoré prenikajú kožou s cieľom zvýšiť teplotu a dodať energiu do podkožných tkanív, zmierniť bolesť a urýchliť rekonvalescenciu.

Ebadi a kolegovia v roku 2020 vo svojom systematickom prehľade zisťujú účinnosť TU v liečbe chronických bolestí spodnej časti chrbta. Tento prehľad, publikovaný pod značkou Cochrane Library, zahŕňa randomizované kontrolované štúdie (RCT), ktoré sa zameriavajú na TU samotný alebo v kombinácii s inou terapiou, porovnávané s placebom alebo inými intervenciami. Do prehľadu boli zahrnutí účastníci starší ako 18 rokov a bolo zahrnutých 10 štúdií s viac ako 1000 účastníkmi s miernou až strednou bolesťou chrbta. Výsledky ukazujú, že TU má malé alebo žiadne účinky na zníženie bolesti a zlepšenie wellbeingu. Závery ohľadom porovnania TU s cvičením sú nejasné, pretože zahrnuté štúdie boli vyhodnotené ako nepresné alebo zle vykonané. Celkovo sa dá povedať, že v tejto oblasti existuje len málo kvalitných RCT, ktoré by sa venovali tejto téme. Z dostupných štúdií vieme, že TU má malé alebo žiadne účinky na zníženie bolesti a zlepšenie wellbeingu u ľudí s chronickými bolesťami spodnej časti chrbta. Pre podrobnejšie výsledky sú potrebné ďalšie a kvalitnejšie štúdie.

Zamyslenie

TU je jednou z pasívnych techník, ktorú je možné využívať vo fyzioterapii. Vzhľadom na nedostatok odborných štúdií zostáva otázkou, či ho využívať u chronických pacientov s bolesťami chrbta. Avšak na základe doterajších odporúčaní svetových guidelines a tohto SR by sme mali čas s pacientmi venovať skôr iným terapiám. V prípade, že už TU využívame, pretože ho indikoval lekár, môžeme u neho využiť čas na komunikáciu a edukáciu klienta.

EBADI, Safoora, et al. Therapeutic ultrasound for chronic low back pain. Cochrane Database of Systematic Reviews, 2020, 7.